وبلاگ پرندگان و حیوانات
وبلاگ پرندگان و حیوانات
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ پرندگان و حیوانات و آدرس parande00.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

ایگوانا ( Iguana) یک جنس (خانواده Iguanidae) از مارمولک است که زیستگاه آن نواحی استوایی مرکزی و جنوبی قاره آمریکا و حوزه دریای کارائیب است.جنس ایگوانا شامل دو گونه است ، ایگوانای سبز که چون حیوان خانگی نیز نگهداری می‌شود و دیگری ایگوانای آنتیل کوچک (جزایر آنتیل) است که (به علت تخریب زیستگاه) در خطر انقراض قرار دارد.نام ایگوانا از واژه اسپانیایی ایوانا گرفته شده است. گونه‌های کمیابی از این جانور در جزایر گالاپاگوس زندگی می‌کنند.خيلي وقت بود قصد داشتيم به علت افزايش نگهداری ايگوانا به عنوان حيوان خانگي مطلبي را به اين موجود اختصاص دهيم.اكنون پرونده اي كامل در مورد اين حيوان بسيار دوست داشتني آماده كرده ايم.
همه ساله نام تعدادی از گونه‌های ایگوانا در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست منتشر می‌شود.
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
بالارده: چهاراندامان
رده: سوسماریان
راسته: پولک‌داران
زیرراسته: ایگوانیا
 

 

 

Scientific classification
Kingdom: Animalia
Phylum: Chordata
Class: Sauropsida
Order: Squamata
Suborder: Iguania
Family: Iguanidae
Genus: Iguana

 

 

پیکرشناسی و ریخت‌شناسی
هر دو گونه ایگوانا ( سبز و آنتیل کوچک) دارای غبغب هستند، ردیفی از خار روی پشت خود تا دم دارند.
ایگواناها در روی فرق سر خود (پدیده‌ای به نام) چشم سوم دارند.
ایگواناها بینایی بسیار خوبی دارند، توانایی دیدن شکل‌ها، سایه‌ها، رنگ‌ها و حرکت را در فواصل زیاد دارند.
ایگواناها برای راه‌روی از میان جنگلهای شلوغ و همچنین برای یافتن غذا از چشمهای خود نهایت استفاده را می‌برند. آنها برای برقراری ارتباط با هم‌نوعان خود سیگنالهای قابل مشاهده ارسال می‌کنند.
ایگواناها به محرکهای رنگی مانند نارنجی، زرد، صورتی و به ندرت آبی به عنوان ماده غذایی پاسخ می‌دهند.
ایگواناها به شدت گیاهخوارند؛
هرچند که هنوز هم برخی مردم و بسیاری از کتاب ها استفاده از حشرات و محصولات حیوانی را برای تغذیه ی ایگوانا توصیه می کنند.گزارش های بی اساسی که نشان از حشره خواری ایگواناها در طبیعت دارد، به روش های گوناگون قابل توجیه و توضیح است، اما حقیقت اینست که آنها در طبیعت به صورت کاملاً اتفاقی همراه با برگ و گیاه، حشره ای که به آن چسبیده است را هم می خورند، و یا اینکه در موارد لزومی که غذای دیگری برای خوردن پیدا نمی شود، ناچار می شوند مورچه یا مارمولک کوچکی را شکار کرده و بخورند. از آنجا که رژیم غذایی ایگواناهای خانگی تحت اختیار صاحبان آنهاست، لذا توصیه اینست که تا حد امکان از مصرف حشرات و دیگر پروتئین های حیوانی در تغذیه ی ایگوانای خود پرهیز کرد.
ایگواناها چگونه می خورند و می نوشند ؛
ایگواناها تعداد زیادی دندان کوچک دارند که بوسیله ی آنها، غذای خود را بجای جویدن، تکه و پاره می کنند. آنها معمولاً گازهای بزرگی از غذا می زنند و تمام غذا را یکجا قورت می دهند و گاهی اوقات هم (در صورت کوچک بودن طعمه) با زبان آنرا به داخل دهان کشیده و می بلعند. ایگواناها زمانی که می خواهند آب بنوشند- که خیلی کم اتفاق می افتد- قسمت زیادی از سر خود را داخل منبع آب فرو می برند و از زیر سطح آب، با زبان خود آب را به دهان کشیده و می نوشند؛ و یا گاهی قطرات آبی را که از برگ گیاهان یا دیگر سطوح مرطوب چکه می کند می لیسند.
اهمیت آب و غذای تازه؛
بدون شک، مهمترین مسأله در نگهداری از ایگوانا، تهیه ی آب و غذای تازه برای آنهاست. آب تازه همیشه باید در دسترس حیوان باشد، و هنگام تغذیه هم فقط غذای تازه باید مصرف شود. آب ناپاک یا غذای ناسالم و همچنین محیط غیر بهداشتی، باعث مشکلات جدی در سلامت حیوان می شود.
ایگوانا هرچند وقت یکبار باید تغذیه شود؟
آنچه که توصیه شده، اینست که هر روز به ایگوانای خود غذا بدهید. بسیاری از کتاب ها برای ایگوانای بالغ، تغذیه ی یک روز در میان یا چند روز در میان را توصیه کرده اند؛ اما توصیه ی اکید ما اینست که تمام ایگواناها باید هر روز غذا بخورند. روزی یک وعده، دو وعده، سه وعده و یا حتی بیشتر، آنقدر که ایگوانای شما را سالم و سرحال نگه دارد، لازم است.
ایگوانا چقدر باید غذا بخورد؟
بسته به جثه و سن ایگوانا، میزان اشتهای آنها متفاوت است؛ اما نباید در خوردن زیاده روی شود. اصولاً، بهترین روش اینست که آنقدر به او غذا بدهید تا سیر شود و دیگر میلی به غذا نشان ندهد. شما با گذشت مدت زمانی که با ایگوانای خود سپری کرده اید، می توانید مقدار و میزان تغذیه ی او را تشخیص دهید. اگر ایگوانا غذای خود را خورده است و بنظر می رسد که سیر شده است، بهتر است که غذای نخورده را هر چه سریعتر از درون قفس جمع آوری کنید تا مطمئن شوید که حیوان شما غذای مانده و فاسد را نمی خورد و جای خالی برای استراحت او باز کنید. اینکار همچنین باعث می شود که ایگوانای شما به یک برنامه ی زمانی منظم برای غذا خوردن عادت کند.
ایگوانا چه زمانی باید غذا بخورد؟
معمولاً، بهتر آنست که اول صبح به ایگوانای خود غذا بدهید. سی دقیقه تا یک ساعت بعد از اینکه حیوان بیدار شد، زمان خوبی است. تغذیه ی حیوان در ساعات اولیه صبح باعث هضم کامل غذا در درجه دمای روز خواهد شد. بعد از آن در طول روز غذای بیشتری به او بدهید، اما اینکه شب قبل از خواب به حیوان غذای زیاد بخورانید، اصلاً ایده ی خوبی نیست. می توانید برای منظم شدن تغذیه، هر روز در یک ساعت خاص به حیوان خود غذا بدهید. ایگوانایی که به خوردن غذا در یک ساعت مشخص عادت کند، به دفع مزاج در یک ساعت خاص نیز عادت خواهد کرد. شما با اینکار و با گذاشتن یک ظرف مخصوص در قفس حیوان، می توانید ایگوانای خود را در چگونگی دفع مزاج نیز تربیت کنید.
اين هم لينك بسيار جالب براي شما در مورد تمامي گونه هاي موجود ايگوانا :
راهنمايی : بعد از رفتن به لينك به پايين صفحه مراجعه كنيد.
براي رفتن به لينك اين آدرس را در بخش آدرس خود copy كنيد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iguana
 

 


[ شنبه 26 اسفند 1391برچسب:, ] [ 10:29 ] [ رضا کرمی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

با سلام مهمان گرامی! لطفا بدون نظردادن و شرکت در نظرسنجی وبلاگ را ترک نکنید!
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 44
بازدید دیروز : 44
بازدید هفته : 89
بازدید ماه : 88
بازدید کل : 52677
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب